torstai 23. marraskuuta 2006

Tällainen olen

Demografiset tekijät

Koska markkinointi on suunattu meille eli väestölle, siinä pitää ottaa huomioon esim. sukupuoli, ikä ja tarpeet . Esim. nuorille suunnatut vaatekaupat on sijoitettu Suomessa ainoastaan suuriin kaupunkeihin, koska niissä asuvat suuret kuluttajaryhmät. Tämän takia ei olisi kovin hyödyllistä avata Hennes and Mauritz vaatekauppaa Ivaloon.
Kuulun nuoriin, seuraan muotia ja tykkään ostella vaatteita. Minulla on muutamia merkkejä, joille olen uskollinen. Näiden merkkien tuotteita voin ostaa vaikka kuinka paljon, sillä tiedän että olen aina tyytyväinen niihin. Muiden merkkien kokeileminen vaatii riskin ottamista, mutta eihä sitä tiedä ellei kokeile.

Psykologiset tekijät

Psykologisisiin tekijöihin vaikuttaa yksilön henkilökohtaiset piirteet: tarpeet, tavat, kyvyt ja toimintamuodot jotka heijastuvat omaan ostokäyttäytymiseen. Esim. miksi ostaisin alennusmyynnistä uuden puseron, jos minulla on niitä entuudestaan jo 10 kpl. Alennusmyynneistä ostetaan yleensä paljon muuta mitä oikeasti tarvitaan.
Ennen tykkäsin käydä alennusmyynneissä, mutta nyt kierrän mahdollisimman kaukaa. Olen oppinut että olla menemättä vaatekauppoihin juuri siihen aikaan kun on pahimmat tarjoukset jokaisessa liikkeessä. Muuten minusta tulee muodin uhri ja ostan paljon kaikkea mitä en oikeassa elämässä tarvitse. Arvoni ja asenteeni ovat selvästi muuttuneet vuoden sisällä.

Sosiaaliset tekijät

Sosiaaliset tekijät muistuttavat hyvin paljon psykologisia tekijöitä. Sosiaalisten tekijöiden ansiosta käyttäytyminen muovautuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Jos näen kaverillani hienon takin, menen kauppaan ja ostan sen. Tähän päätökseen vaikuttaa minun sosiaalinen tekijä, minun kaveri. Myöskin sosiaalisissa vuorovaikutuksissa ostopäätökseen vaikuttavat muutkin kun minä. Voin ostaa tuotteen myös pelkästään sillä, että joku suosittelee sitä minulle. Toisten mielipiteet ja näkemykset vaikuttavat siis ostotilanteeseen.

Ei kommentteja: