keskiviikko 13. joulukuuta 2006

Politikointia??



Hintapolitiikka


Markkinoille tulee esimerkiksi uusi laukku yritys, jonka tuotteet ovat laadukkaita ja tämän takia hinnakkaita. Tuotteille on tehty kermakuorinta - ja imagohinnoittelu. Tämän laukkuliikkeen tuotteet on tehty korkealaatuisista raaka-aineista, joiden saanti onnistuu ainoastaan tiettynä vuoden aikana. Tuotteita voi saada myös tilaustyönä. ( Tilaustyö nostaa tuotteen hintaa ainakin 35-40 % ) . Laukkuliikkeen ideana on tulla markkinoille elokkaana ja erityisenä. Vaikean raaka-aine saatavuuden takia yritys ei välttämättä haluakaan saada tuotteilleen paljon ostajia. Aluksi tarkoitus on saada muutama tuote kaupaksi markkinoinnin kautta. Jos tuotteet menevät hyvin kaupaksi ja ostajia/tilaajia on lisää, yritys voi sisäänostaa maahan enemmän laukkuja ja suurentaa tuotantokapasiteettia. Jos taas tuotteilla olisi ollut vain muutama ostaja, yritys olisi saattanut kaatua, jos kysyntää ei olisi tullut lisää. Kalliiden tuotteiden alentaminen voisi olla hankalaa tälle yritykselle korkean raaka-aine laadun takia. Siksi tämä yritys ei välttämättä alentaisikaan hintojaan vaan yrittäisi saada ostajia esim. mainonnan avulla.

Vastaisuudessa yritys joka tulee markkinoille penetraatiohinnoittelulla eli halvoilla tuotteilla, ei välttämättä tuo yritykselle voittoa yhtään. Jos myyntitulos ei muutu pitkän ajan sisällä, yrityksen omistajat voivat vaatia hintojen nostamista joka ei välttämättä miellytä asiakkaita. Kuluttajaryhmä joka on tottunut halpaan haluaa myös todellisuudessa saada tuotteensa halvalla. Jos yritys menee nostamaan tuotteiden hintoja, asiakaskunta saattaa kadota. Tämän takia markkinoille tulo penetraatiohinnoittelun kanssa ei ole kovin suotavaa.

Anttila ja Stockmann käyttävät keskihinnoittelua eli vakiohinnoittelua. Tuotteet joita myydään sekä Anttilassa että Stockmannilla pysyttelevät vakiohinnoissa. Esimerkiksi Iitalan kivi tuikku saattaa maksaa kummassakin liikkeessä saman verran. Stockmannilla kanta-asiakaskortilla tuikun voi saada 2 € normaali hinnasta ja Anttilassa keskusvarastotyhjennyspäivillä sen voi saada 3 € normaali hinnasta. Ero ei ole suuri , mutta myyntimäärä voi olla sama.


Ei kommentteja: