maanantai 11. joulukuuta 2006

Ympäristö ymmällään


Yritys Hennes&Mauritz

Mikroympäristö

Kysyntä
H&M vaatteilla on koko ajan suuri kysyntä, joka on lisääntynyt viime vuosien aikana. Asiakkainan käy kaikenikäiset mies - ja naispuoliset henkilöt. Suurin asiakasryhmä on kuitenkin nuoret, jotka ovat H&M:n silmäterä. Kysyntä on kasvanut niin suureksi että jopa ala-asteikäiset ovat alkaneet seurata uusia trendejä. Aikuisiässä olevat asiakkaat ostavat enimmäkseen pooloja, neuleita, toppeja, farkukkuja ja tilpehööriä, jota H&M:lla riittää loputtomiin. Kysytyimpiin tuotteisiin kuuluu myös laukut, joiden hinta ja laatu on kasvanut ja parantunut. Tuotteiden kysynnän salaisuus piilee H&M:n edullisissa tuotteissa. Tuotteet yleensä ovat keskivertolaatua. Suurin osa vaatteista valmistetaan Aasian ja Lähi-Idän vaatetehtaissa. Suuren kysyntään vaikuttaa myös markkinointi sekä yhteistyössä olleet kuuluisat vaatesuunnittelijat. Asiakkaille on tärkeää saada jotain semmoista mitä ei normaalisti voi saada tai johon ei välttämättä ole varaa. Siksi H&M on ollut jo monia vuosia yhteistyössä huippu vaatesuunnittelijoiden kanssa mm Stella McCartneyn ja Carl Lagerfeldin. Tunnetusti uniikki tuote tuo mielihyvää asiakkaalle.
Elämäntyyli vaikuttaa yhtä lailla kysyntään kuin tuotteen käyttökin. Jos kyseessä on esimerkiksi 14-vuotias teini joka ihailee Punk-tyyliä. H&M voi olla hänelle kuin taivas maan päällä, koska Punk-tyylisiä vaatteita löytyy vaikka muille jakaa. Sitten kun tämä samainen nuori kasvaa 6 vuotta vanhemmaksi, hän ei enää välttämättä viihdykään Punk-tyylisissä vaatteissa vaan korostaa naisellista glamouria. Tähänkin tyyliin H&M:lta löytyy vaatteita. H&M on ajatellut ja yrittänyt täyttää jokaisen asiakkaan toiveen, tyyliin: jokaiselle jotakin.

Markkinat

Markkinat ovat H&M yksi tärkeimpiä tekijöitä sen bisneksessä. Markkinoiden kautta syntyy kilpailua liikkeiden välillä. Kilpailun avulla ja sen kautta yritys voi joko parantaa myyntitilastoja tai mennä konkurssiin kokonaan. H&M käyttää hyvin paljon nuoria, vasta valmistuneita vaatesuunnittelijoita, joilla ideoita riittää. Nuorten vaatesuunnittelijoiden ansiosta H&M vaikuttaa moniin kulutusryhmiin. Nuorten ideat ovat uusia ja virkeitä, niin ovat trenditkin. Siksi on tosi tärkeää että elää jatkuvassa kilpailussa vaikka se tekeekin yritykselle kovaa.
Ensi vuodeksi H&M on suunnitellut tekevän jälleen kerran yhteistyötä uuden suunnittelijan kanssa. Kyseessä ei ole kuitenkaan perinteinen vaatesuunnittelija vaan popin kuningatar Madonna. Laulaja solmi sopimuksen H&M:n kanssa aiemmin tänä vuonna. Madonnan vaatekokoelma saattaa kiristää kilpailua muiden vaateliikkeiden välillä, sillä muut hyvin myyvät vaateliikkeet esim Mango tai Zara käyttävät ainoastaan omia suunnittelijoita. Heidän tyylisuuntakin eroaa H&M:n suunnasta.
Trendituntemus on markkinoilla todella tärkeää. On tiedettävä mikä vuosikymmen seuraavaksi esiintyy vaatteissa, vaikuttaako siihen esim elokuvat ja musiikki. Tuleeko seuraavaksi muotivillitys joka kestää vain hetken vai tuleeko seuraava trendi kestämään vuosia.

Makroympäristö

Julkisen vallan toimet:

H&M:lla ei taida olla kauheasti asetuksia joiden mukaan pitää toimia. Viime aikoina on kuitenkin ollut puhetta mediassa vaatteiden valmistuksesta lapsityövoiman avulla. H&M on kuitenkin kiistänyt huhut. Kotisivuilla pääse lukemaan artikkeleita H&M:n vaatetehtaista jotka sijaitsevat aika pitkälti Aasiassa halvan työvoiman vuoksi. Lapsityövoimasta ei kuitenkaa ole mitään puhetta eikä siihen viitata millään tavoin. Muita kieltoja tai asetuksia ei mielestäni yrityksellä ole, muutakuin vaatteet eivät saa viitata millään tavoin rasistisuuteen. Esim. t-paidoissa tai muissa vaatteissa ei saa lukea mitään lakia rikkovaa. Rasistisia lausahduksia ei siis sallita. H&M:lla on kuitenkin tavaramerkkilaki ja tuoteturvallisuuslaki. Näiden lakien avulla muut suuret vaateyrityksen eivät voi esim. kopioida H&M:n tuotteita. Kuluttajasuojalaki pätee Suomen jokaisessa kaupassa jokaisella ostohetkellä. Kuluttajasuojalaki suojaa kuluttajaa ja hänen ostoksia. H&M:n vaatteet hajoilevat yleensä muutaman pesun tai käyttökerran jälkeen, joka ei ole olennaista vaatteelle, sillä vaatteen ikä on yleensä kaksi vuotta. Näissä tapauksissa on hyvä noudattaa kuluttajalakia. Jos ensimmäisen pesun jälkeen poolosta lähtee purkautumaan langat ja kauppa ei suostu vaihtamaan vaatetta tai antamaan minkäännäköistä korvausta, asiakkaan on kannattavaa ottaa yhteys kuluttajasuojavirastoon.

Taloudellinen ympäristö:

H&M:n taloudellinen puoli näytti olevan vaarassa muutama vuosi sitten kun markkinoille ilmestyi muita nuorille tarkoitettuja vaateliikkeitä. Kilpailijoiksi tuli mm Zara, Mango, JC, Vero Moda ja Jack&Jones. Uusien kilpailijoiden myötä H&M päätti lisätä työvoimaa ja hankkia paljon uusia vasta valmistuneita vaatesuunnittelijoita. Käyttöön otettiin myös yhteistyö huippusuunnittelijoiden kanssa. Uudet työntekijät ja huippusuunnittelijat vaikuttivat suuresti H&M:n taloudelliseen muutokseen, sillä voittoa tuli yritykselle hetkessä lisää ja liikkeet ovat levittyneet ympäri maapalloa.

Teknologinen ympäristö:

H&M:lle teknologian kehityksestä on pelkkää hyötyä. Yrityksen kotisivuilla voi katsella vaateliikkeen mainoksia, jopa muutaman vuoden takaa. Kotisivuilta näkee myös mm. mitä uutta on tulossa, miten yritys on perustettu sekä myynnit ja tilastot viime vuoden ajalta. Yksi hyödyllisimmistä keinoista H&M:lle on ollut OnlineShop. Enää ei välttämättä tarvitsekaan mennä kauppoihin sovittelemaan vaatteita vaan ostokset voi hoitaa kotoa käsin. Jotta ostaminen kävisi mahdollisimman helposti, nettisivuilla on ohjeet mitoitusta varten. Helpompaa ostotapaa ei voikaan olla. Ostokset voi myös maksaa joko heti netissä Solo pankin kautta, noutaessaan tuotteet postista tai lainalla. Vaihtoehtoja on jokaiselle. Ei tarvitse kuin valita itselleen sopiva vaihtoehto. Tuotteita voi ostaa myös yrityksen katalogin kautta. Katalogin voi tilata kotiin joka ei maksa mitään. OnlineShop ja H&M Rowells (katalogi) eivät eroa toisistaan mitenkään. Vaatteet voi myös tilata puhelimitse, mutta siihen tarvitaan katalogi avuksi josta myyjän on saatava tuotteiden koodi. H&M on kehitelly jokaiselle jotakin. Missä vain ja koska vain.



1 kommentti:

Kopra kirjoitti...

Hyvä hyvä !

muuten sul on kivoja kuvii blogissas ;)


H@M on kans yks vakio kaupoista jos haluun jotan T-paitoja jne. sielläki on aika halpaa ja ei paha laatu!