keskiviikko 13. joulukuuta 2006

Kätevästi käsillä




Saatavuuden perustehtävä on luoda edellytykset asiakkaille tarpeiden tyydyttämiselle. Yrityksen tuotteen on vastattava markkinoiden vaatimuksia, sen on osattava hinnoitella oikein ja lisäksi sen on oltava saatavilla asiakkaan haluamassa paikassa silloin, kun sitä tarvitaan. Toisin sanoin, tuotteiden on oltava käden ulottuvilla. Joissakin kaupoissa tämä ei välttämättä onnistu pienen varastotilan takia. Huonekaluliikkeiden suuremmat tuotteet ovat yleensä keskusvarastoisssa, jotka voi sijaita kehän ulkopuolella tai jopa Keski-Suomessa. Tuotteen voi saada kotiinkuljetuksena tai sen käydä hakemassa itse. Ruokakaupoissa samoja tuotteita on satoja, siksi niiden saatavuus on helpompaa. Tuotteet toimitetaan kauppoihin yleensä fyysisellä jakelulla. Tähän sisältyy myös ostotoiminta ja yrityksen sisäiset kuljetukset. Tuotteet kuljetetaan rekoilla tai laivoilla.

Yrityksen toimintaan vaikuttaa suuresti myös tuotteiden ulkoinen ja sisäinen saatavuus. Ulkoisella saatavuudella tarkoitetaan kaupan helppoa löytämistä ja sisäisellä tuotteen löytämistä kaupan sisältä. Kuvitellaan että olet kuullut kaveriltasi hyvästä tietokoneesta joka on alennuksessa Anttilassa. Päätät ostaa tietokoneen ja menet lähimmäiseen Anttilaan, sillä tiedät missä se sijaitsee. Kaupassa menet suoraan topten osastolle ja yrität etsiä käsiisi alennetun tietokoneen. Koska itsenäisesti et löydä konetta, pyydät apua myyjältä. Osaston hoitaja käy hakemassa sinulle tuotteen varastosta ja teette kaupat. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niinkin että tuotteita ei ole jäljellä enää lainkaan, niitä voi löytyä Vantaan Anttilasta. Tämmöisissä tapauksissa liikkeen henkilökunnan on hyvä tehdä isolla fontilla tiedote, jossa mainitaan että tuote on loppu. Hyvä tiedon kulku helpottaa sekä asiakkaan että myyjän työtä.

1 kommentti:

müs kirjoitti...

Oot laittanu tosi kivasti asiaan liittyviä kuvia ja blogisi on muutenkin pirtsakan värinen. Teksteistä löytyy myös hyvin asiaa. :)