tiistai 12. joulukuuta 2006

Segmentointistrategia


Otan esimerkiksi taas farkut.


Farkkujen myynti on lisääntynyt viime aikoina huikeasti. Mainoksissa käytetään enemmän värejä ja suuria kuvia, jotka vetävät asiakkaat ostamaan tuotteen itselleen. Mainosten avulla kuluttajaryhmille halutaan osoittaa että farkut eivät olekaan enää vain tuote. Tuotteen avulla saat kokea täysin uuden elämyksen. Kadulla kävellessäsi uusissa farkuissa voit saada paljon kiinnostavia katseita muilta ohikulkijoilta. Ohi kulkevat ihmismassat saattavat ajatella ja miettiä: Mistäköhän tuo tyttö on ostanut itselleen noin makeat fakut, mäki haluun samanlaiset!!! Ostajien halu lisää tuotteen kysyntää. Mitä paremmin tuotteen mainostaminen onnistuu, sitä paremmin se myy.

Ostokäyttäytyminen on tyypillistä jokaiselle meille. Kun haluamme ostaa farkut joihin meillä ei ole varaa yleisin tapa on säästää tuotetta varten ja ostaa se sitten kun on saanut säästettyä tuotteen summan verran. Ostokäyttäytymiseen vaikuttaa erikoisesti ostohalu. On hyvin yleistä että äsken näkemän tuotteen ostaa. Jos tuotteella on taas hintaa vähän enemmän ja siihen ei heti ole varaa, tuote käydään varaamassa ja ostetaan se sitten kun siihen on varaa.

Viime aikoina DNA-kauppojen puhelinmyynnit ovat yleistyneet. Enää ei tarvitsekaan maksaa ihailemastaan kännykästä monia satoja euroja.tohetkellä tehdään sopimus joka velvoittaa ostajaa maksamaan seuraavan kahden vuoden ajan puhelimesta tietyn summan kuussa.

Todellisuudessa ostokäyttäytymiseen ei vaikuta pelkästään oma itsensä vaan kokoinainen kokoelma muita osallistujia. Kaverit, mainokset ja myyjän sana voi olla juuri se minkätakia tuote ostetaan. Jotkut asiakkaat ajattelevat että ostanpas tuon tuotteen ja muut ovat kateellisia minulle. Jotkut taas voivat haluta ostaa jonkun tuotteen mutta eivät välttämättä uskalla käyttää sitä koska se on niin erikoinen. Tällaiset ostajat tarvitsevat usein kaverin joka kohottaa itsetuntoa.

Jotkut asiakkaat voivat olla myös valmiita maksamaan tuotteesta enemmän yhdessä paikassa vaikka saisivat sen toisessa paikassa halvemmalla. Tähän vaikuttaa kuluttajan käytettävissä oleva aika. olet esim. ostamassa ruokakaupassa riisiä, joka maksaa normaalin hinnan verran 2,50 €, samaan aikaan kaverisi soittaa ja kertoo että toisella puolella kaupunkia riisipaketti maksaa yhden euron. Mitä aiot tehdä?? Kuluttajan rajoitettu aika pakottaa ylensää maksamaan tuotteesta enemmän. Jos taas kuluttajalla olisi ollut enemmän aikaa käytettävissä, hän olisi ehkä mahdollisesti lähtenytkin toiselle puolelle kaupunkia riisipaketin perään!!

Ei kommentteja: