maanantai 4. joulukuuta 2006

Suhteellista


Otan esimerkiksi Jeans and Clothes (J&S) vaateyrityksen.

J&C:n liikkeissä yhtenä olennaisena tuotteena on farkut. Niiden osa näkyy myös mainonnassa. Koska vaateyritys on suunniteltu nuorelle kuluttajaryhmälle, on myös mainonnan upottava kuluttajaryhmään. Ostohetkellä asiakkaahan on luotava ostosuhde. Jos ostohetki päättyy hyvin, on varma juttu että asiakas palaa liikkeeseen toisenkin kerran. Jos taas ostohetkellä tuotteesta syntyy erimielisyyksiä, vaarana voi olla asiakkaan menetys. Asiakkaan menetys voi koitua hyvinkin kohtalokkaaksi yritykselle. Sillä asiakkaat puhuvat ystävilleen jotka puhuvat heidän ystävilleen jne...
Viisas myyjä voi kääntää huononkin ostohetken päinvastaiseksi. Asiakassuhteet vaativat tuotteiden tuntemuksen, jotta syntyisi ostohetki. Viisaiden markkinoijien avulla asiakkaista pidetään hyvää huolta. Jos ostohetki menee pieleen, myyjä voi antaa asiakkaalle hyvitykseksi kahvilipun jolla saa jo osittain asiakkaan luottamuksen takaisin. Myöskin positiivinen asenne ja psykologiset taidot voivat tuoda menetetyn asiakkaan takaisin asiakaslistoille.
J&C liikkeissä annetaan hyvin usein Trendi tai Cosmo lehti lahjaksi jonkin tuotteen ostajalle. Muutama vuosi takaperin annettiin myös sen hetken artistien levyt lahjaksi asiakkaille kun tuotteita oli ostettu yli 20 eurolla.
Lahjaideatkin on yleensä suunnattu nuorille (J&C:ssä), sillä markkinoijat tietävät että lahjat vaikuttavat nuoreen kuluttajaryhmään hyvin paljon.

Ei kommentteja: